Everything Beautiful Is Far Away (2017) je americký nezávislý sci-fi film režisérské dvojice Pete Ohs a Andrea Sisson. Snímek měl premiéru na festivalu LA Film Festival, kde zaujal svou minimalistickou formou, nízkorozpočtovou produkcí a výrazně introspektivním pojetím, které ostře kontrastuje s mainstreamovým sci-fi založeným na spektáklu. Film je žánrově označován jako „indie science fiction adventure“, ale ve skutečnosti jde o hybridní dílo kombinující prvky meditativního road-movie, metaforické sci-fi a existenciálního dramatu.

Dějová struktura a narativní minimalismus
Příběh sleduje osamělého poutníka Lena, jehož jediným společníkem je hovořící robotická hlava Susan, kterou nese v tašce. Tito dva putují pustinou s cílem najít mýtické jezero — údajně jediný zdroj vody a života v jinak zcela vyschlé krajině. Později se k nim připojuje dívka Rola, což naruší dvojici izolovaných bytostí a vytváří dynamiku mezi pragmatismem, emocemi a potřebou sounáležitosti.

Děj je úmyslně jednoduchý a funguje jako rámec pro reflexi témat, nikoli jako nosič akce. Minimalismus je patrný v:

  • omezeném počtu postav,

  • absenci komplexní mytologie,

  • čistě funkčním využívání sci-fi prvků,

  • dlouhých, kontemplativních pasážích bez dialogů.

Vizuální a estetické zpracování
Film byl natáčen ve vyprahlých oblastech amerického jihozápadu. Pustina není jen prostředím, ale i aktivním významovým prvkem. Režie pracuje s vizuální strohostí, která zdůrazňuje témata prázdnoty, nekonečnosti a izolace. Klíčové estetické postupy zahrnují:

  • pevně komponované statické záběry, podporující pocit neměnnosti světa,

  • přirozené světlo, často využívající přechod mezi ostrou denní září a měkkým večerním světlem,

  • barevnou paletu založenou na odstínech okru, šedi a pastelových tónů, které reflektují jemnost i tvrdost prostředí,

  • minimální výrobu rekvizit, což umocňuje vizuální autenticitu světa, v němž technologie existuje v jednoduché, téměř improvizované podobě.

Robotická hlava Susan je konstruována jako stylisticky jednoduchý objekt, čímž odpovídá zaměření filmu — technologie zde není triumfem pokroku, ale spíše pozůstatkem civilizace, která je dávno pryč.

Postavy a psychologická rovina
Postavy fungují jako nositelé abstraktních kvalit:

  • Len reprezentuje racionalitu, rutinu a logiku přežití. Jeho emocionalita je potlačená, což film využívá k dramatickému kontrastu s Rolou.

  • Susan jako robotická hlava ztělesňuje připomínku minulosti i potřebu komunikace. Jejím hlasem film často artikuluje racionální či analytické východisko.

  • Rola je impulzivní, intuitivní a emocionální. Její příchod narušuje rovnováhu cesty a konfrontuje Lena s vlastní izolovaností.

Psychologicky film pracuje s tématy jako:

  • strach ze samoty,

  • potřeba sdílení a vzájemnosti,

  • hranice mezi racionalitou a touhou,

  • smíření s bezvýznamností lidského úsilí v kontextu pustého světa.

Motivy a filozofické vrstvy
Film stojí na několika klíčových motivech:

  • Cesta jako metafora existence — cílem je sice jezero, ale skutečné drama se odehrává v interakcích mezi postavami.

  • Voda jako symbol naděje a obnovy, přestože ve filmu není jisté, zda jezero skutečně existuje.

  • Pustina jako obraz moderní izolace — svět je sice postapokalyptický, ale snímek jasně komunikuje současné lidské odcizení v technologickém věku.

  • Robot jako důkaz zaniklé civilizace — technologie přestává být triumfem lidstva, stává se pozůstatkem bez jasné funkce.

Film využívá sci-fi prostředí jako metaforické zrcadlo, nikoli jako prostor pro futuristické koncepty.

Zvuková a hudební složka
Zvláštní pozornost si zaslouží zvuková práce, která:

  • akcentuje ticho,

  • využívá omezené hudební motivy pro emoční zvýraznění klíčových momentů,

  • vytváří zvukový prostor odpovídající izolaci prostředí.

Hudba je převážně ambientní, nevtíravá, s jemnými elektronickými prvky.

Význam a recepce v rámci sci-fi žánru
Everything Beautiful Is Far Away zapadá do linie minimalistických, kontemplativních sci-fi filmů, jako jsou Prospect, Moon či Z for Zachariah. Kritici oceňovali zejména:

  • originální pojetí vztahového dramatu v pouštním sci-fi prostředí,

  • estetickou jednoduchost, která slouží tematické hloubce,

  • herecké výkony Julií Garner a Josepha Crossa,

  • schopnost využít malé prostředky k vytvoření atmosférického, filozofického díla.

Naopak někteří diváci vnímali nízké tempo a absenci dramatických událostí jako slabinu — film skutečně míří na publikum, které hledá meditativní, nikoli akční sci-fi.

Závěr
Everything Beautiful Is Far Away představuje unikátní příspěvek do nezávislé sci-fi tvorby. Zaměřuje se na introspekci, nikoli na spektákl, a staví na tematické čistotě, vizuální jednoduchosti a filozofických motivech. Přestože jde o dílo nenápadné a komorní, nabízí hlubokou reflexi lidského bytí, touhy po smyslu a křehké naděje uprostřed zdánlivě nekonečné prázdnoty.