Geek blog

Orfry (z latinského aurifrisium, což znamená „zlatem vyšívané“) jsou dekorativní pásy nebo pruhy, které se aplikují na liturgický textil, zejména na kazule, pluviály, štóly, dalmatiky, mitry a další paramenty. Jejich hlavní funkcí je zdůraznění vertikální nebo horizontální kompozice liturgického oděvu a zároveň nesou výtvarný, symbolický i ikonografický význam. Orfry jsou výrazem liturgické reprezentace a výtvarného řádu, často bývají zdobeny výšivkou, tkaninou, galonem, krajkou, aplikací či brokátem.
Více...



Polyesterová nit je syntetická šicí nebo textilní příze vyrobená z vlákna na bázi polyethylentereftalátu (PET), tedy z lineárního aromatického polyesteru. Jedná se o nejpoužívanější typ syntetické nitě v současném textilním průmyslu díky její vysoké pevnosti, odolnosti vůči chemickým i fyzikálním vlivům, barevné stálosti a cenové dostupnosti. Polyesterové nitě se využívají jak ve spotřebním oděvnictví, tak i v technických textiliích, automotive, kožedělné výrobě, a v textilním umění.
Více...



Eucharistické symboly v textilu tvoří významnou část ikonografického repertoáru liturgického textilu, který slouží k výzdobě a funkčnímu doplnění eucharistických obřadů. Tento typ výzdoby reflektuje tajemství Nejsvětější svátosti oltářní, tedy Kristovu reálnou přítomnost v proměněném chlebu a vínu, a jeho oběť při mši svaté. Symboly se objevují na paramentech (kazule, štóly, velum, manipulé), na oltářním textilu (antependium, korporál, palla, ubrusy) i na liturgických doplňcích (krytky na ciborium, výšivky na pyxidách).
Více...



Kristologové symboly v textilu představují specifický soubor ikonografických motivů, které se vztahují ke Kristu – buď přímo k Jeho osobě, nebo k Jeho životu, oběti, eucharistické přítomnosti a královské důstojnosti. Tyto symboly jsou po staletí integrální součástí liturgického textilu, zejména v podobě výšivek, krajek, tkaných brokátů, aplikací a paličkovaných vzorů. Textil zde neslouží pouze jako dekorativní médium, ale jako nositel teologického poselství, určený k adoraci, výzdobě oltářního prostoru nebo k přímému použití při svátostech.
Více...



Mariánský motiv v krajce představuje specifický typ výzdobného prvku, jehož ikonografie se vztahuje k Panně Marii a jejím titulům, symbolům či výjevům. Tento motiv se uplatňuje především v liturgickém textilu, zejména u krajek lemujících alby, rochety, pluviály, štóly, manipuly, velum a další sakrální textilie. Z hlediska textilního zpracování se mariánské motivy provádějí buď jako součást celoplošné krajky, nebo jako opakující se bordura s rytmicky uspořádaným sakrálním obsahem.
Více...



Jehlová krajka je druh ručně vyráběné krajky, který vzniká za pomoci jehly a niti bez použití podkladové osnovy. Tato technika se odlišuje od paličkované krajky tím, že nepoužívá paličky ani podvinky, ale vzniká přímo stehováním a smyčkováním na nosné podložce, často papírové nebo pergamenové, podle předem nakresleného vzoru. Patří k nejjemnějším, nejpracnějším a nejluxusnějším krajkám v dějinách evropského textilu.
Více...



Milánská krajka (merletto di Milano) je typ paličkované krajky s florálním charakterem, která vznikla a rozvíjela se v severní Itálii, především v okolí Milána, od konce 16. století a dosáhla svého vrcholu během 17. a 18. století. Vyznačuje se výraznými květinovými motivy, často oddělenými šňůrkovým obrysem a propojenými jemnými výplněmi. Její technika byla po staletí udržována v klášterních dílnách, měšťanských dílnách i v domácím krajkářství.
Více...



Flanderská krajka (také známá jako vlámská krajka) je typ jemné paličkované krajky, který vznikl v oblasti Flander – historického území zahrnujícího části dnešního Belgie, severní Francie a Nizozemska. Rozkvět této techniky nastal mezi 16. a 18. stoletím, kdy byla vlámská krajka vyvážena po celé Evropě a stala se znakem luxusu, prestiže a vyspělého řemesla. Vyznačuje se mimořádně jemnou síťovou strukturou, vysokou hustotou detailů a častou přítomností květinových a florálních ornamentů.
Více...



Torchon je typ paličkované krajky, který se vyznačuje jednoduchou geometrickou strukturou, pravoúhlou nebo diagonální sítí, a je ideální pro základní výuku paličkování, lidové krajkářství a aplikaci v oděvním, bytovém a liturgickém textilu. Název pochází z francouzštiny (torchon = utěrka), protože tato krajka byla původně využívána jako praktická a dekorativní bordura pro domácí textil, např. ručníky, ubrusy a závěsy.
Více...



Vkládání krajky (insertion lace) je specifický způsob aplikace, při němž je krajka vsazena mezi dvě textilní vrstvy nebo přímo do konstrukční linie oděvu či textilu, čímž tvoří součást nosné struktury a nikoliv pouze povrchovou dekoraci. Tento postup je hojně využíván v oděvní technice, bytovém textilu a zejména v liturgickém odívání, kde umožňuje propojení symboliky, estetiky a funkční struktury v jednom prvku.
Více...





Kategorie

Nejprodávanější produkty