Nekrotronic (2018) je australský sci-fi horor s výraznou žánrovou stylizací, který režíroval Kiah Roache-Turner, spoluautor kultovního Wyrmwood: Road of the Dead. Film vznikl jako nízkorozpočtová, ale vizuálně ambiciózní produkce spojující prvky digitální démonologie, cyberpunku, okultismu a akční komedie. Režisér pokračuje v estetické linii, která pro něj byla typická již ve Wyrmwood: rychlé tempo, výrazná barevná paleta, groteskní násilí a nadsazený humor.
Dějové zasazení a svět filmu
Příběh sleduje Howa, obyčejného zaměstnance firmy sbírající septiky, který se náhodně stane členem tajného řádu „Nekromancerů“. Tento řád bojuje proti démonům, kteří se dokázali přenést do digitální sféry a infiltrovali moderní technologie – zejména internet, mobilní aplikace a online systémy.
Základní premisa staví na několika stavebních pilířích:
digitalizace okultních sil: démoni nejsou jen nadpřirozené entity, ale také sofistikované digitální inteligence;
technologické posednutí: démoni se šíří skrze smartphony, aplikace a datové sítě;
tajný řád nekromancerů fungující jako vojensko-okultní jednotka;
konflikt mezi lidskou podstatou a technomagickým posílením – postavy získávají schopnosti prostřednictvím technologických implantátů.
Toto pojetí umožňuje spojení dvou tradičně oddělených žánrů: klasického démonologického hororu a digitálního sci-fi cyberpunku.
Estetika, vizuální styl a filmová řeč
Nekrotronic je výrazně stylizovaný film, využívající:
neonovou barevnou paletu, typickou pro moderní australské žánrové filmy;
kombinaci praktických efektů a CGI, často záměrně přehnaných;
rychlý střih, který podporuje komiksovou dynamiku;
vizuální nadsázku – akční sekvence často hraničí s groteskou;
motivy digitálního „pekla“ vizualizované jako datové toky, hologramy a energetické útvary.
Tato estetika posouvá film do roviny stylizovaného akčního komiksu, přestože formálně jde o hraný film.
Postavy a charakterová dynamika
Howard „Howie“ North – atypický antihrdina, outsider, který postupně zjistí, že má latentní schopnosti. Jeho proměna je klasickou cestou „neochotného vyvoleného“.
Torquel a Molly – zkušené nekromancerky, které slouží jako mentorky a zároveň zdroj humoru i brutality.
Finnegan (Monica Bellucci) – hlavní antagonistka, démonická vůdkyně, která zosobňuje propojení charismatické femme fatale a digitální entity. Její přítomnost přináší do filmu prvky klasického hororu v kontrastu s moderními technologiemi.
Charakterová dynamika stojí na kontrastu mezi nekompetentností Howa a profesionalitou nekromancerů, což generuje humor i dramatické momenty.
Témata a filozofická rovina
Přestože film pracuje primárně jako akční komedie, obsahuje několik pozoruhodných témat:
digitalizace lidské duše – film operuje s myšlenkou, že duše může být detekována, měřena a manipulována digitálními prostředky;
technologie jako brána k posednutí – moderní svět činí lidi zranitelnějšími;
hybridizace magie a vědy – nekromancerství je zde prezentováno jako technologicky posílená disciplína;
kritika závislosti na technologiích – démoni zneužívají lidskou potřebu být neustále online.
Tyto motivy ukazují, že film, ač odlehčený, reflektuje moderní společenské fenomény digitalizace a ztráty soukromí.
Akční choreografie a práce s efekty
Film obsahuje množství akčních scén, které využívají:
energetické zbraně,
digitální magii (projekce symbolů, holografické bariéry),
excesivní gore, ale stylizovaný tak, aby nepůsobil realisticky,
zlomytempe dialogy, které doprovázejí bitvy.
Práce s kamerou akcentuje vertikalitu, rychlé horizontální pohyby a efektní přechody mezi fyzickým a virtuálním prostorem.
Žánrové zařazení a inspirace
Nekrotronic lze charakterizovat jako:
akční horor,
cyber-okkultní sci-fi,
komiksově stylizovanou komedii.
Snímek vykazuje inspiraci filmy jako Ghostbusters, Blade, Doom nebo The Matrix, ale zároveň zůstává čistě australským produktem – s výrazným humorem, nadsázkou a podobným stylem jako Wyrmwood.
Recepce a kritické hodnocení
Film obdržel smíšené recenze. Kritici vyzdvihovali:
jeho styl,
kreativní spojení digitální démonologie s akčními prvky,
vizuální svět a energii.
Naopak nejčastěji kritizováno bylo:
jednoduché, předvídatelné schéma příběhu,
občasná přetíženost vizuálními efekty,
neschopnost zcela vyvážit akci a komedii.
Navzdory tomu má film silné zázemí u fanoušků žánrových, nekonvenčních, nízkorozpočtových akčních hororů.
Závěr
Nekrotronic je výrazně stylizovaný moderní sci-fi horor, který originálně kombinuje technologický svět s okultní démonologií. Ačkoli není určen pro masové publikum a jeho humor či vizuální excesivita mohou některé diváky odradit, představuje důležitý příspěvek k současné australské žánrové tvorbě. Nabízí unikátní propojení digitálních a nadpřirozených motivů, čímž vytváří svébytný filmový svět, který je vizuálně atraktivní, energický a sebevědomě nadsazený.