Geek blog

Mariánský motiv v krajce představuje specifický typ výzdobného prvku, jehož ikonografie se vztahuje k Panně Marii a jejím titulům, symbolům či výjevům. Tento motiv se uplatňuje především v liturgickém textilu, zejména u krajek lemujících alby, rochety, pluviály, štóly, manipuly, velum a další sakrální textilie. Z hlediska textilního zpracování se mariánské motivy provádějí buď jako součást celoplošné krajky, nebo jako opakující se bordura s rytmicky uspořádaným sakrálním obsahem.
Více...



Jehlová krajka je druh ručně vyráběné krajky, který vzniká za pomoci jehly a niti bez použití podkladové osnovy. Tato technika se odlišuje od paličkované krajky tím, že nepoužívá paličky ani podvinky, ale vzniká přímo stehováním a smyčkováním na nosné podložce, často papírové nebo pergamenové, podle předem nakresleného vzoru. Patří k nejjemnějším, nejpracnějším a nejluxusnějším krajkám v dějinách evropského textilu.
Více...



Milánská krajka (merletto di Milano) je typ paličkované krajky s florálním charakterem, která vznikla a rozvíjela se v severní Itálii, především v okolí Milána, od konce 16. století a dosáhla svého vrcholu během 17. a 18. století. Vyznačuje se výraznými květinovými motivy, často oddělenými šňůrkovým obrysem a propojenými jemnými výplněmi. Její technika byla po staletí udržována v klášterních dílnách, měšťanských dílnách i v domácím krajkářství.
Více...



Flanderská krajka (také známá jako vlámská krajka) je typ jemné paličkované krajky, který vznikl v oblasti Flander – historického území zahrnujícího části dnešního Belgie, severní Francie a Nizozemska. Rozkvět této techniky nastal mezi 16. a 18. stoletím, kdy byla vlámská krajka vyvážena po celé Evropě a stala se znakem luxusu, prestiže a vyspělého řemesla. Vyznačuje se mimořádně jemnou síťovou strukturou, vysokou hustotou detailů a častou přítomností květinových a florálních ornamentů.
Více...



Torchon je typ paličkované krajky, který se vyznačuje jednoduchou geometrickou strukturou, pravoúhlou nebo diagonální sítí, a je ideální pro základní výuku paličkování, lidové krajkářství a aplikaci v oděvním, bytovém a liturgickém textilu. Název pochází z francouzštiny (torchon = utěrka), protože tato krajka byla původně využívána jako praktická a dekorativní bordura pro domácí textil, např. ručníky, ubrusy a závěsy.
Více...



Vkládání krajky (insertion lace) je specifický způsob aplikace, při němž je krajka vsazena mezi dvě textilní vrstvy nebo přímo do konstrukční linie oděvu či textilu, čímž tvoří součást nosné struktury a nikoliv pouze povrchovou dekoraci. Tento postup je hojně využíván v oděvní technice, bytovém textilu a zejména v liturgickém odívání, kde umožňuje propojení symboliky, estetiky a funkční struktury v jednom prvku.
Více...



Aplikace krajky označuje technologický a výtvarný proces, při němž je krajkový prvek (celistvá krajka, krajkový motiv nebo bordura) připevněn na jiný textilní podklad. Tento postup se využívá jak ve volné textilní tvorbě, tak i v oděvním, liturgickém a bytovém textilu, kde krajka působí jako zdobný, kontrastní nebo strukturální prvek.
Více...



Zlaté a stříbrné nitě jsou metalické nebo metalizované textilní komponenty, používané k výšivce, tkaní, paličkování či aplikaci na textilní podklady s cílem vytvořit luxusní, reprezentativní nebo sakrální efekt. Jejich historie sahá až do starověku – například zlaté nitě se vyskytují již ve staroegyptských textiliích, v čínských hedvábných brokátech dynastie Tang a v byzantských nebo perských liturgických látkách.
Více...



Hedvábné nitě představují vysoce kvalitní textilní materiál, který je vyráběn z přírodního hedvábí – vlákna produkovaného housenkami bource morušového (Bombyx mori), případně méně často z tzv. divokého hedvábí (Tussah, Eri, Muga). V textilní výrobě jsou hedvábné nitě ceněny pro výjimečnou pevnost, hladkost, lesk a schopnost přijímat barviva, což z nich činí ideální surovinu pro luxusní šití, výšivky, tkaní, paličkování i šperkařství.
Více...



Mercerovaná bavlna je typ bavlněného vlákna, které bylo podrobeno chemickému procesu zvanému mercerace. Tento proces spočívá v ošetření bavlněné příze nebo tkaniny roztokem hydroxidu sodného (NaOH) za kontrolovaných podmínek, často při napnutí materiálu. Cílem je zvýšit pevnost, lesk, sytost barvy a afinitu k barvivům. Název je odvozen od vynálezce této metody, Johna Mercera, který proces popsal již v roce 1844.
Více...



Textilní fragmenty představují neúplné části historických textilií, které se dochovaly ve zlomcích nebo poškozených segmentech. Může jít o pozůstatky oděvů, závěsů, liturgických rouch, tapiserií, výšivek či krajky, které se kvůli věku, mechanickému poškození, biologické degradaci nebo zásahu člověka nedochovaly v celku.
Více...



Manipul (latinsky manipulum, doslova „malý svazek“) je drobný liturgický oděvní doplněk, který byl do 20. století součástí římskokatolického kněžského oděvu při mši svaté. Jedná se o úzký pás textilie, přehnutý v polovině a zavěšený přes levé předloktí celebranta. V tradiční liturgii (forma extraordinaria římského ritu) je manipul stále funkčně zachován, přestože jeho praktická funkce zanikla a od reformy II. vatikánského koncilu (1969) byl v běžné římské liturgii vypuštěn.
Více...



Alba (z lat. albus – bílý) je dlouhý, bílý liturgický oděv s rukávy, který nosí biskupové, kněží, jáhni i akolyté při liturgii v rámci římskokatolické, pravoslavné a některých protestantských církví. V textilní terminologii označuje specifický typ rovného oděvu z lehkého, splývavého materiálu, který je symbolem čistoty, nevinnosti a duchovní připravenosti.
Více...



Pluviál (z lat. pluviale – pláštík proti dešti), nazývaný též vesperale nebo chorální plášť, je dlouhý, splývavý liturgický oděv římskokatolické církve, který nosí duchovní při ne-misních liturgických úkonech, zejména během procesí, žehnání, adorací, zpívaných nešpor a pohřebních obřadů. Není určen pro celebraci mše svaté, ale pro obřady s procesním a reprezentačním charakterem.
Více...



Termín “cindula” označuje v některých nářečních oblastech Moravy, Slovenska nebo Haliče druh krajky nebo krajkové aplikace, která se používala především k lemování čepců, závojů, zástěr a dalších krojových součástí, zpravidla v oblasti hlavy. Krajka cindula je typem jemné, ale výrazné krajkové bordury, která je často našívaná na tkaninu, případně součástí vícevrstvé výzdoby čepců a slavnostních textilií.
Více...



Krajka orátoria je specifický typ liturgické krajky, který zdobí přední okraj oltářního plátna, známého jako orátorium či antependium. Tento textilní prvek se nachází v přední části hlavního nebo bočního oltáře a má nejen dekorativní, ale také reprezentativní a sakrální funkci. Krajka orátoria je zpravidla nejvýraznější a nejširší krajkou v rámci celého liturgického prostoru – často jde o ručně vyrobený krajkový pás široký 15 až 30 cm, výrazně členěný, bohatě zdobený a často symbolicky laděný.
Více...



Liturgická krajka je specifický typ krajky určený k výzdobě liturgických textilií, jako jsou orátoria, oltářní plátna, alby, cingula, pluviály, manipulé, rochety nebo mitry. Vyznačuje se vysokou řemeslnou hodnotou, symbolickou estetikou a důrazem na duchovní význam krajkového ornamentu. Její funkce není pouze dekorativní, ale i sakrálně reprezentativní, neboť se podílí na vizuálním vyjádření úcty, posvátnosti a slavnostního charakteru křesťanského obřadu.
Více...



Geometrický vzor v krajkářství označuje takový motiv, jehož základní struktura je založena na opakujících se geometrických tvarech, jako jsou čtverce, trojúhelníky, šestiúhelníky, kruhy, hvězdy, mřížky nebo diagonální linie. Tyto tvary mohou být izolované nebo propojené do periodických modulů, často s matematickou pravidelností a osovou nebo rotační symetrií.
Více...



Hrubá imitace háčkované krajky představuje druh textilního výrobku, který vizuálně napodobuje ručně háčkovanou krajku, avšak vzniká odlišnými (často průmyslovými) technikami, z méně jemných přízí a s menším důrazem na detailnost. Hlavním cílem tohoto typu krajky je dekorační efekt podobný ruční práci, avšak s nižšími výrobními náklady a vyšší produkční rychlostí.
Více...



Francouzská krajka je považována za jednu z nejluxusnějších a nejdekorativnějších forem krajkářského umění v Evropě. Její vývoj začal v 17. století, především v regionech Alençon, Chantilly, Valenciennes a Lille. Ve Francii byla krajka nejen ozdobným prvkem, ale i symbolem moci, postavení a vkusu. Krajky byly součástí dvorské módy, zejména za vlády Ludvíka XIV., a rychle se staly významným vývozním artiklem.
Více...



Paličkovaná krajka je jednou z nejvýznamnějších textilních technik používaných pro tvorbu dekorativních prvků na oděvech, bytových doplňcích i uměleckých dílech. Její vznik sahá do 16. století a její vývoj je úzce spjat s evropskou krajkářskou tradicí, zejména v oblasti Čech, Slovenska, Belgie a Francie. Paličkování využívá soustavu paliček, na nichž je navinutá příze, a vzor se vytváří křížením a otáčením jednotlivých vláken podle předem připraveného podvinku. Jedním z vizuálně nejpůsobivějších motivů je tzv. široký květinový lem, který kombinuje technickou preciznost s estetickou bohatostí květinových ornamentů.
Více...



Lemovací krajky madeirové jsou dekorativní krajky vyznačující se typickou dírkovou výšivkou, která vytváří jemné a elegantní vzory. Tyto krajky se používají k zakončení oděvů, bytového textilu a dekorativních doplňků. Jsou oblíbené pro svůj sofistikovaný vzhled a vysokou kvalitu zpracování.
Více...



Lemovací krajky tylové jsou jemné krajkové pásky vyrobené na tylovém podkladu, které se používají k dekorativnímu zakončení textilních výrobků. Díky průhlednosti tylu a detailním vzorům dodávají oděvům i bytovému textilu lehkost, eleganci a sofistikovaný vzhled.
Více...



Hrubé lemovací krajky jsou speciální druh krajky s výraznou strukturou a pevnější konstrukcí, která se používá k dekorativnímu zakončení textilních výrobků. Oproti jemným krajkám mají hrubší nitě, robustnější vzory a často i vyšší odolnost proti opotřebení. Jsou ideální pro oděvní aplikace, bytový textil a historické repliky.
Více...



Kovové porty jsou dekorativní nebo funkční prvky z kovu, které se všívají nebo aplikují na textilní materiály. Mohou sloužit jako výztužné elementy, ozdobné detaily nebo jako spojovací a zpevňovací prvky v oděvním a technickém textilu.
Více...



Lněné lemovací krajky jsou dekorativní textilní prvky vyrobené z přírodních lněných vláken, které slouží k zakončení okrajů oděvů, bytového textilu a dalších textilních výrobků. Lněné krajky jsou ceněny pro svou pevnost, rustikální vzhled a dlouhou životnost.
Více...



Bavlněné lemovací krajky jsou ozdobné textilní prvky vyrobené z bavlněných vláken, které slouží k dekorativnímu zakončení okrajů oděvů, bytového textilu a dalších textilních výrobků. Jsou ceněny pro svou jemnost, přírodní vzhled a vysokou absorpční schopnost.
Více...



Polyesterové krajky jsou syntetické krajkové textilie vyráběné z polyesterových vláken. Tyto krajky jsou ceněny pro svou pevnost, odolnost proti opotřebení a snadnou údržbu. Díky moderním výrobním technologiím dokážou imitovat vzhled tradičních krajkových materiálů, jako je bavlna nebo hedvábí, při zachování vyšší odolnosti a nižší nákladovosti.
Více...



Elastické lemovací krajky jsou speciální druh krajky s přidanou pružností, která umožňuje jejich pohodlné a funkční použití v oděvním průmyslu. Tyto krajky se vyznačují schopností přizpůsobit se pohybu těla a zachovat si tvar, což je činí ideálními pro spodní prádlo, sportovní oblečení a dekorativní zakončení oděvů.
Více...



Vsadky jsou speciální textilní prvky, které se vkládají do oděvů nebo bytového textilu za účelem estetického vylepšení, zvýšení flexibility nebo zesílení určité části materiálu. Mohou být vyrobeny z krajky, síťoviny, elastických látek nebo zdobených tkanin a často se používají jako dekorativní nebo funkční prvek.
Více...





Kategorie

Nejprodávanější produkty