Film Brazil (1985), režírovaný Terrym Gilliamem, představuje jeden z nejvýznamnějších příkladů postmoderní dystopické kinematografie 20. století. Bývá často srovnáván s dílem George Orwella – 1984, ovšem oproti Orwellovi nabízí Brazil surreální, groteskně-fantaskní obraz totalitního systému, který není založen na násilí, ale na absolutní byrokratizaci společnosti.
Gilliam, jeden z členů legendární skupiny Monty Python, tímto filmem navazuje na vlastní poetiku, založenou na absurditě, obrazové přetíženosti a ironii, ale současně zde poprvé pracuje s hlubokými existenciálními a systémově-kritickými tématy. Film Brazil je dnes považován za klíčové dílo britské a americké sci-fi filmografie 80. let, navzdory tehdejším problémům s uvedením v USA kvůli střetu režiséra a producentů o finální podobu filmu.
Dějová linie a tematické vrstvy
Příběh sleduje Sama Lowryho (Jonathan Pryce), nenápadného úředníka v kolosu anonymní byrokracie, který se ve svých snech mění v romantického hrdinu zachraňujícího tajemnou ženu. Jeho rutina se zhroutí, když dojde k úřednímu omylu – místo jistého Buttle je omylem zatčen a zabit jistý Tuttle, což spustí řetězec událostí vedoucích k Samově osobní a systémové vzpouře.
Hlavní motivy filmu lze shrnout následovně:
Byrokracie jako nástroj totality – systém není represivní silou ze své podstaty, ale stává se takovým svou neschopností nést zodpovědnost a svou naprostou anonymitou.
Realita vs. sen – Samova vnitřní realita je snová, osvobozující, zatímco skutečný svět je stísněný, absurdní a nelogický.
Dekonstrukce hrdinství – Snící Sam je archetypem zachránce, ale realita jej strhává do šílenství.
Technologie jako entropie – svět Brazil je přeplněn nefunkční, překomplikovanou technikou, která neplní účel a pouze brání lidské interakci.
Vizuální styl a produkční design
Gilliam vytvořil vizuálně unikátní svět, který kombinuje prvky:
Art deco, brutalismu a industriální estetiky, čímž vytváří nelidské prostředí plné rour, kovu a šedi.
Vlivy futurismu 40. let a orwellovské dystopie (včetně explicitních odkazů na knihu 1984) jsou všudypřítomné.
Kamera často pracuje s extrémními úhly, deformovanými perspektivami a těsnými interiéry, aby podtrhla klaustrofobii a odcizení.
Scény snového světa jsou naproti tomu vizuálně lehké, otevřené a poetické, často za použití výrazné barevné stylizace a tradičních filmových triků, které kontrastují s mechanickou realitou.
Hudební motiv a význam názvu
Hudba je zásadním prvkem filmu. Ústřední motiv – píseň "Aquarela do Brasil" od Aryho Barrosa – byl poprvé proslaven ve 40. letech a zde slouží jako kontrastní ironický leitmotiv:
Hraje ve chvílích násilí a dehumanizace, čímž vzniká silný audio-vizuální sarkasmus.
Píseň evokuje ideu svobody a exotiky, zatímco děj se odehrává ve sterilním světě omezení.
Výběr názvu "Brazil" je záměrně dezorientující – neodkazuje k místu, ale ke stavu mysli: touze uniknout ze systému, být jinde, mimo dosah logiky a šílenství rutiny.
Postavy a jejich symbolika
Sam Lowry – tragický snílek, který není schopen efektivně jednat, jeho osud je metaforou neúčinného odporu proti systému.
Jill Layton (Kim Greist) – žena z jeho snů, v realitě nákladní řidička a občasná rebelka. Symbol neuchopitelné svobody.
Harry Tuttle (Robert De Niro) – bývalý technik, nyní sabotér systému, který „opravuje“ věci bez papírů. Jeho postava je alegorií na jedince, který vzdoruje systému tím, že jej ignoruje.
Paní Lowryová a kosmetička (Jim Broadbent) – představují posedlost mládím, estetikou a únikem z reality skrze vzhled – v kontrastu k chátrajícímu světu okolo.
Sociálně-politická rovina
Gilliamův film je ostrou kritikou technokratických režimů, korporátní logiky, i západní společnosti 80. let:
Systém ve filmu je natolik samopohánějící, že už nepotřebuje autoritu – chyby jsou důsledkem selhání mechanismu, nikoli zlého úmyslu.
Všudypřítomná cenzura a ztráta osobní identity jsou zobrazeny bez potřeby brutální síly – stačí přetížení administrativou a procesem.
Film předvídá dnešní obavy ze sledování, digitalizace, dehumanizace a byrokratické neodpovědnosti.
Režijní střet a různé verze filmu
Gilliam se během distribuce dostal do sporu se studiem Universal Pictures, které považovalo film za příliš temný a nekomerční. Studio sestříhalo vlastní verzi filmu, známou jako Love Conquers All, s pozměněným „šťastným“ koncem.
Gilliam bojoval za svou původní vizi, dokonce publikoval otevřený dopis v Hollywood Reporteru:
„Where is my movie?“
Nakonec se mu podařilo prosadit tzv. Director’s Cut (142 minut), který dnes představuje kanonickou verzi filmu.
Odkaz a význam
Brazil je dnes považován za kultovní dílo, které:
Ovlivnilo režiséry jako Christopher Nolan (Inception), Denis Villeneuve (Blade Runner 2049) či Jean-Pierre Jeunet (Delikatesy, Amélie).
Je analyzován v rámci film studies, postmoderní estetiky a mediální teorie.
Pravidelně se objevuje ve výběrech nejlepších filmů 20. století (např. BFI, Sight & Sound, Cahiers du Cinéma).
Závěr
Brazil je mnohovrstevnatý, vizuálně bohatý a myšlenkově provokativní film, který přesahuje rámec klasické dystopie. Je to komplexní výpověď o společnosti, která se topí ve vlastních strukturách, o snu jako posledním útočišti jednotlivce, a o absurditě systému, který se stal sám sobě účelem. Terry Gilliam zde vytvořil nesmírně aktuální obraz dehumanizovaného světa, který svou silou a vizí patří k vrcholům světové kinematografie.