Geek Blog

Film kombinuje prvky dramatického vyprávění, fantasy a sci-fi a vyvolává reflexe o životě, smrti a smyslu lidského bytí. Tento článek se zaměřuje na konkrétní narativní struktury, vizuální a stylové prostředky i filozofické vrstvy adaptace.
Více...



La Antena (2007), v českém překladu Anténa, je argentinský černobílý experimentální film režiséra Estebana Sapira, který kombinuje němé filmové postupy s moderní digitální postprodukcí. Tento snímek je vysoce stylizovanou alegorií o kontrole médií, ztrátě jazyka a manipulaci vědomí, jež tematizuje roli slova jako nástroje svobody i útlaku. Film je často přirovnáván k raným filmům Fritze Langa či tiché kinematografii 20. let, zároveň však používá současné vyprávěcí struktury a vizuální jazyk, který se blíží postmodernímu sci-fi.
Více...



Ztracený svět (The Lost World) je název několika filmových adaptací slavného dobrodružného románu sira Arthura Conana Doyla z roku 1912. Tato analýza se zaměřuje primárně na dvě nejvýznamnější filmové verze – tichý film z roku 1925 (režie: Harry O. Hoyt) a adaptaci z roku 1960 (režie: Irwin Allen) – s doplňujícím kontextem dalších přepracování (např. televizní minisérie BBC z roku 2001 nebo Spielbergovo volné pokračování The Lost World: Jurassic Park z roku 1997). Společným jmenovatelem je dobrodružná výprava do izolovaného kouta světa, kde přetrvaly prehistorické formy života, čímž dochází ke konfrontaci mezi vědeckým racionalismem a fantaskní přírodou.
Více...



Akumulátor 1 (1994), celovečerní sci-fi film režiséra a scenáristy Jana Svěráka, představuje výjimečný příspěvek do žánru science fiction v české porevoluční kinematografii. Film kombinuje žánrové prvky akčního thrilleru, psychologického dramatu, mystiky a mediální satiry. Tematizuje lidskou energii, její vyčerpávání moderními technologiemi, zejména televizí, a zároveň reflektuje hlubší filozofické otázky – identitu, duši, propojení těla a ducha i význam přírodní síly versus technologické civilizace.
Více...



Dobrodružství Barona Prášila (1962), v režii Karla Zemana, představuje jeden z vrcholů československé filmové tvorby a světové animace. Film je syntézou hraného filmu, animace, trikové kamery a výtvarné stylizace, přičemž čerpá inspiraci z barokních mědirytin Gustava Dorého a z klasických fantastických motivů literatury 18. století. Jedná se o volnou adaptaci postavy Barona Prášila (Münchhausena), literárního hrdiny známého svými fantaskními a neuvěřitelnými historkami.
Více...



Krátkometrážní film The '?' Motorist (1906), režírovaný britským průkopníkem speciálních efektů Walterem R. Boothem, je považován za jedno z nejstarších filmových děl kombinujících sci-fi motivy, humor a vizuální triky. Délka filmu činí přibližně 3 minuty a vznikl v produkci R. W. Paula – klíčové osobnosti rané britské kinematografie. Snímek využívá techniku tzv. trick film (trikového filmu) a představuje inovativní zobrazení pohybu, prostoru i fyzikálních zákonitostí.
Více...



Star Wars: Síla se probouzí (angl. Star Wars: The Force Awakens) je sedmý celovečerní film slavné vesmírné ságy, režírovaný J. J. Abramsem a uvedený v roce 2015. Film představuje začátek nové trilogie (tzv. sequel trilogy) a zároveň první epizodu produkovanou společností Disney po akvizici Lucasfilmu v roce 2012. Cílem bylo oživit značku pro novou generaci diváků, přičemž snímek zároveň navazuje na původní trilogii z let 1977–1983. Tento článek se zaměřuje na odbornou analýzu filmové struktury, stylistických prostředků, narativních rozhodnutí a intertextových vazeb.
Více...



Film Starship (v alternativních titulech Lorca and the Outlaws, 2084) režírovaný Rogerem Christianem z roku 1984 je britsko-australská sci-fi dystopie, která přináší variaci na témata totalitarismu, dělnického utlačování a digitální moci. S rozpočtem cca 1,5 milionu dolarů Wikipedia, film se pokouší skloubit klasické motivy Orwellovské vize s estetickými střety technologického pokroku a lidského útlaku.
Více...



Gandahar je francouzský animovaný sci-fi film z roku 1988, režírovaný René Lalouxem na základě románu Jeana-Pierre Andrevona. Film je považován za kultovní dílo animované science fiction, které kombinuje vizuální inovace s hlubokými filozofickými a ekologickými tématy. Tento článek se zaměřuje na detailní rozbor narativní struktury, estetického zpracování a tematických vrstev filmu.
Více...



Film Duhová Brita a zloděj hvězd je česká fantasy dobrodružná produkce, která kombinuje prvky pohádky s moderními vizuálními efekty a dobrodružným vyprávěním. Tento článek se věnuje podrobnému rozboru narativních struktur, charakterizace hlavních postav, tematických motivů a estetického zpracování filmu.
Více...



Dragon Ball Z: Fukkacu no Fusion!! (česky Dragon Ball Z: Návrat fúze!! Goku a Vegeta) je japonský animovaný film z roku 1995, který spadá do rozsáhlého universa Dragon Ball Z vytvořeného Akirou Toriyamou. Tento film se věnuje pokračování populárního seriálu a filmové série a představuje důležitý příspěvek k mytologii světa Dragon Ball, zejména co se týče konceptu fúze a týmové spolupráce. Tento článek nabízí detailní rozbor filmových narativních prvků, vizuálního stylu a klíčových témat.
Více...



Galaktický expres 999 (Ginga Tetsudō 999) je japonský sci-fi anime film z roku 1979, který režíroval Rintarō na základě manga série Leiji Matsumoto. Film představuje klíčové dílo v rámci žánru space opera a získal si kultovní status díky kombinaci filozofických témat, bohaté vizuální estetiky a hlubokého příběhu o lidské existenci a technologiích. Tento článek se zaměřuje na podrobnou analýzu narativních prvků, vizuálního stylu a významových rovin filmu.
Více...



Film Díra (The Hole, 2001) je britsko-americký psychologický thriller režiséra Nicka Hamm, který se zaměřuje na témata izolace, strachu a lidské psychologie pod tlakem extrémních podmínek. Tento článek se věnuje podrobné analýze narativních prvků, charakterizace postav, vizuálního stylu a hlubších tematických aspektů filmu.
Více...



Film Fenomén (Phenomenon, 1996) je americké drama režiséra Johna Davise, které se zabývá neobvyklým příběhem obyčejného muže, jehož život se radikálně změní po zvláštním zážitku. Hlavní roli ztvárnil John Travolta, jehož postava George Malley získává mimořádné intelektuální schopnosti. Tento článek se zaměřuje na podrobnou analýzu filmové struktury, témat, které film rozvíjí, a jeho kulturního a psychologického významu.
Více...



No Game No Life: Zero je japonský animovaný film z roku 2017, který slouží jako prequel ke stejnojmennému televiznímu seriálu No Game No Life. Režisérem filmu je Atsuko Ishizuka, produkci zajišťovalo studio Madhouse. Film rozvíjí pozadí světa Disboard a nabízí hlubší vhled do historie a mytologie této fiktivní reality. Tento článek se zaměřuje na podrobnou analýzu narativních prvků, vizuálního zpracování a filozofických témat filmu v rámci žánru fantasy a sci-fi anime.
Více...



Andělské vejce (Tenshi no Tamago, 1985) je japonský anime film režiséra Mamoru Oshiiho, který se v oblasti animované kinematografie řadí mezi nejvýraznější a zároveň nejnáročnější díla. Film je známý svou minimalistickou narativní strukturou, silnou symbolikou a meditativní atmosférou, která staví diváka před výzvu interpretace hlubokých filozofických a existenciálních témat. Tento odborný článek si klade za cíl rozebrat hlavní prvky filmu z hlediska jeho tematické hloubky, estetických postupů a významového kontextu.
Více...



Téma Frankensteina představuje jeden z nejzásadnějších mezníků ve vývoji filmové i literární fantastiky. Původní román Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818) od Mary Shelley, často považovaný za první dílo vědeckofantastického žánru, se stal inspirací pro desítky filmových adaptací, reinterpretací a intertextuálních parafrází napříč médii.
Více...



Doctor Strange (režie: Scott Derrickson, 2016) je čtrnáctým filmem filmové série Marvel Cinematic Universe (MCU) a zároveň jedním z klíčových děl tzv. „Třetí fáze“ tohoto narativně propojeného univerza. Film představuje postavu Stephena Strange (Benedict Cumberbatch), brilantního neurochirurga, který po těžké autonehodě ztrácí schopnost operovat a následně hledá alternativní cesty léčení – až se ocitne v mystickém světě magie, dimenzí a časoprostorových manipulací.
Více...



Final Fantasy VII: Advent Children (2005) je celovečerní CGI film produkovaný studiem Square Enix, režírovaný Tetsuyou Nomurou a Kazuyou Nozue. Jde o přímé pokračování kultovní videohry Final Fantasy VII (1997), která je považována za jeden z nejvýznamnějších titulů v dějinách herního průmyslu. Film je specifický nejen svým hlubokým napojením na herní předlohu, ale i tím, že kombinuje prvky japonské science fantasy, cyberpunku a post-apokalyptického dramatu s vizuálně hyperstylizovaným pojetím.
Více...



Film Svěrací kazajka (The Jacket, 2005), režírovaný Johnem Mayburym, představuje výrazný příklad propojení psychologického thrilleru, sci-fi prvků a dramatu v jednom vyprávěcím rámci. Snímek je inspirován novelou „The Star Rover“ (1915) od Jacka Londona, přičemž hlavní premisa filmu staví na využití extrémní senzorické deprivace a experimentální terapie jako nástroje pro cestování vědomím v čase.
Více...



Psí ostrov (Isle of Dogs, 2018) je animovaný celovečerní film amerického režiséra Wese Andersona, známého svým specifickým vizuálním stylem, symetrií, barvami a neotřelou narativní strukturou. Film je realizován formou stop-motion animace a zasazen do fiktivního totalitního Japonska blízké budoucnosti, kde jsou všichni psi kvůli epidemii „psí chřipky“ deportováni na skládku zvanou Psí ostrov. Film není pouze stylizovanou pohádkou pro dospělé, ale mnohovrstevnatým politicko-satirickým dílem, které tematizuje vztah člověka a zvířete, manipulaci médií, autoritářství, kulturní stereotypy a sílu individuality.
Více...



Rogue One: Star Wars Story (2016), režírovaný Garethem Edwardsem, představuje první celovečerní hraný film ze série tzv. „antologických“ příběhů zasazených do světa Star Wars mimo hlavní epizodickou linii. Odehrává se bezprostředně před událostmi Epizody IV (A New Hope) a tematizuje příběh skupiny rebelů, kteří získají plány Hvězdy smrti, čímž přímo přispívají k jedné z nejikoničtějších událostí celé ságy.
Více...



Pan Nikdo (Mr. Nobody, 2009), režiséra Jaco Van Dormaela, představuje jeden z nejambicióznějších evropských filmových projektů své doby. Jde o dílo, které se vymyká klasickým filmovým narativním strukturám a kombinuje prvky filozofie, kvantové fyziky, spekulativní fikce a lidské psychologie. Film tematizuje podstatu volby, determinismu a identity ve světě, kde je vše možné, ale nic není jisté.
Více...



Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace), uvedená do kin v roce 1999, znamenala zásadní návrat George Lucase k vlastnímu filmovému univerzu po více než 15 letech od původní trilogie. Film je prvním dílem tzv. prequelové trilogie, která sleduje události předcházející původním epizodám IV–VI. I přes kontroverzní přijetí diváky i kritiky, zejména kvůli postavě Jar Jara Binkse a dětskému ztvárnění Anakina Skywalkera, se jedná o film, který významně ovlivnil vývoj vizuálních efektů a otevřel prostor pro komplexnější tematické vrstvy v rámci ságy.
Více...



Film Avatar: The Way of Water (česky Avatar: Cesta vody), uvedený do kin v roce 2022 jako pokračování kultovního snímku Avatar (2009) režiséra Jamese Camerona, představuje významný mezník v oblasti vizuálních efektů, narativní struktury i technologického zpracování. Pokračování přináší nejen rozšíření fikčního světa planety Pandora, ale také zásadní inovace v oblasti filmové produkce, zejména ve využití podvodního motion capture a rozšířené práce s 3D technologií ve vysoké snímkové frekvenci (HFR).
Více...



Star Wars: Epizoda II – Klony (v originále Star Wars: Episode II – Attack of the Clones) je druhým dílem prequelové trilogie slavné série Star Wars, režírovaným Georgem Lucasem a uvedeným do kin v roce 2002. Tento film představuje klíčový mezník v rozvoji celé ságy, neboť detailněji rozvíjí původ konfliktu, který vyústí ve známou galaktickou občanskou válku, a prohlubuje charakteristiku hlavních postav jako Anakin Skywalker či Obi-Wan Kenobi.
Více...



Film Návštěvníci z roku 1983, režiséra Elise Kalače, představuje klíčové dílo československé filmové produkce 80. let, které významně ovlivnilo vnímání žánru sci-fi komedie v regionu. Film vznikl v době, kdy byla československá kinematografie pod silným vlivem státního dozoru, což značně omezovalo žánrovou rozmanitost, přesto však umožňovalo vznik děl s výraznou originalitou a specifickým národním humorem.
Více...



Film Brazil (1985), režírovaný Terrym Gilliamem, představuje jeden z nejvýznamnějších příkladů postmoderní dystopické kinematografie 20. století. Bývá často srovnáván s dílem George Orwella – 1984, ovšem oproti Orwellovi nabízí Brazil surreální, groteskně-fantaskní obraz totalitního systému, který není založen na násilí, ale na absolutní byrokratizaci společnosti.
Více...



One‑Punch Man: Road to Hero (japonsky Wanpanman: Road to Hero) je speciální OVA (Original Video Animation) z roku 2015, kterou vytvořilo studio Madhouse. Délka snímku činí přibližně 24 minut a slouží jako předfilm před první televizní sérií One‑Punch Man
Více...



Strážci Galaxie Vol. 2 (v originále Guardians of the Galaxy Vol. 2, 2017) je druhým dílem trilogie režiséra a scenáristy Jamese Gunna, který zároveň výrazně ovlivnil styl a tón této subfranšízy v rámci Marvel Cinematic Universe (MCU). Film se žánrově pohybuje mezi vesmírnou operou, rodinným dramatem a popkulturní komedií, přičemž si zachovává vysokou míru autorské stylizace a narativní osobitosti. Jde o samostatně fungující příběh odehrávající se po událostech z prvního dílu (2014) a před Avengers: Infinity War (2018).
Více...





Kategorie

Nejprodávanější produkty