Film Cesta na Měsíc (francouzsky Le Voyage dans la Lune) je jedním z nejvýznamnějších děl rané filmové historie. Natočil jej Georges Méliès v roce 1902 ve Francii a je považován za vůbec první vědeckofantastický film. Vznikl v době, kdy film jako médium teprve hledal svou identitu a možnosti vyprávění. Méliès, původem iluzionista, využil své zkušenosti ze světa magie a divadla k vytvoření vizuálně bohatého a technicky inovativního díla.
Technické a produkční aspekty filmu
Film byl natočen na 35mm filmový pás a původní délka činila přibližně 14 minut (v závislosti na rychlosti promítání, tehdy ručně ovládané). Obsahuje přibližně 30 scén a byl natáčen v ateliéru společnosti Star Film Company, který Méliès vlastnil.
Méliès při tvorbě filmu využil několik převratných technik:
Ruční kolorování filmu – některé kopie byly kolorovány ručně políčko po políčku, což v době před barvou znamenalo revoluci ve vizuální prezentaci.
Vícenásobná expozice a zastavení kamery – pro dosažení efektů zmizení, proměn a výbuchů.
Mechanické kulisy a optické triky – kombinace divadelních dekorací a filmových efektů.
Děj a tematika filmu
Film je volně inspirován díly Julese Verna (Ze Země na Měsíc) a H. G. Wellse (První lidé na Měsíci), přičemž hlavní zápletka je následující:
Skupina vědců z astronomické společnosti se rozhodne podniknout cestu na Měsíc.
Sestrojí dělo, kterým vystřelí modul s posádkou.
Kapsle dopadne na povrch Měsíce, symbolicky přímo do „oka“ antropomorfního Měsíce – ikonický záběr, který se stal jedním z nejznámějších v dějinách filmu.
Astronauti prozkoumají měsíční povrch, setkají se s místními obyvateli – Selenity – a po několika střetech uprchnou zpět na Zemi.
Symbolika a kulturní dopad
Film v sobě nese prvky satiry, karikatury vědeckého pokroku a dobové fascinace technologií. Méliès zde kritizuje i byrokracii a akademickou malichernost, přičemž zároveň oslavuje dobrodružství a lidskou touhu po poznání.
Z hlediska kulturního dopadu:
Cesta na Měsíc je často považována za počátek filmové sci-fi.
Ovlivnila celou generaci filmařů, včetně George Lucase a Martina Scorseseho (viz film Hugo a jeho velký objev z roku 2011).
Film byl zařazen do mnoha archivů a programů na ochranu kulturního dědictví, včetně UNESCO.
Obnova a digitální restaurování
V roce 1993 byla nalezena téměř kompletní kolorovaná kopie filmu ve špatném stavu. Následně probíhaly dlouhodobé restaurátorské práce, a v roce 2011 byla kolorovaná verze digitálně obnovena a doplněna o moderní hudební doprovod skupiny Air.
Restaurace trvala více než deset let a vyžadovala kombinaci tradičních filmových technik s moderním digitálním restaurováním. Výsledkem je vizuálně i historicky cenný dokument původního Mélièsova uměleckého záměru.
Závěr: Dědictví filmu Cesta na Měsíc
Cesta na Měsíc není pouze kuriozitou z počátků kinematografie, ale zásadním milníkem ve vývoji filmového jazyka, vizuálních efektů a narativních struktur. Georges Méliès tímto dílem definoval hranice možného ve filmu – a tyto hranice posouval dále s každým dalším svým projektem.
I po více než 120 letech od premiéry zůstává film inspirací pro umělce, filmaře a historiky. Je dokladem toho, že i s omezenými prostředky lze vytvořit dílo s trvalou hodnotou a kulturním přesahem.