Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder (v originále Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back) měl premiéru 21. května 1980 a jedná se o druhý film vydaný v rámci filmové série Star Wars, ale pátý v rámci chronologického pořadí příběhu. Režie se tentokrát ujal Irvin Kershner, zatímco scénář napsali Leigh Brackett a Lawrence Kasdan podle příběhu George Lucase. Film vznikl v produkci Lucasovy společnosti Lucasfilm Ltd. a distribuci zajistilo studio 20th Century Fox.

Po obrovském komerčním úspěchu Nové naděje (1977) se Impérium vrací úder stalo nejen očekávaným pokračováním, ale i klíčovým bodem pro rozšíření mytologie Hvězdných válek.

Produkce a technické aspekty

Film byl natáčen mezi lety 1979 a 1980 převážně v následujících lokalitách:

  • Finse, Norsko – exteriéry planety Hoth, ledové bitvy

  • Elstree Studios, Velká Británie – interiéry vesmírných lodí, Dagobah, Město v oblacích

  • ILM Studios, Kalifornie – modelové a vizuální efekty

Technické inovace filmu posunuly hranice filmového průmyslu:

  • Stop-motion animace – použitá například při scénách s AT-AT chodci v bitvě o Hoth

  • Blue screen kompozice – široce využitá k integraci modelů, herců a digitálně vytvořeného pozadí

  • Miniaturní modely a pohybová kontrola kamer (motion control) – revoluční práce ILM (Industrial Light & Magic) na přesném pohybu kamery a objektů pro realistické vizuální efekty

Film měl rozpočet přibližně 18 milionů dolarů (v porovnání s 11 miliony u Nové naděje) a vydělal více než 400 milionů dolarů celosvětově.

Narativní struktura a vývoj postav

Z hlediska vyprávění se jedná o temnější, psychologicky hlubší a strukturálně komplexnější kapitolu ságy. Hlavní narativní linie zahrnují:

  • Rozdělení hlavních postav – Luke Skywalker trénuje s mistrem Yodou na Dagobahu, zatímco Han Solo, Leia, Chewbacca a C-3PO unikají Impériu a dostávají se do Města v oblacích.

  • Vrcholení v tragickém zvratu – Luke se střetává s Darth Vaderem, který mu odhaluje zásadní informaci: „Já jsem tvůj otec.“

  • Zvýšení dramatu a neukončenost příběhu – Film končí porážkou rebelů, zmrazením Hana Sola v karbonitu a nejistotou ohledně Lukeovy budoucnosti.

Dramaturgicky je film příkladem klasického modelu druhé dějství trilogie, kde se hrdinové dostávají na své pomyslné dno.

Hudba a zvuková stránka

Hudbu složil John Williams a jeho partitura pro Epizodu V je považována za jednu z nejvýznamnějších v dějinách filmové hudby. Poprvé se zde objevují nové hudební motivy, včetně:

  • The Imperial March (Darth Vader's Theme) – ikonický motiv Impéria a samotného Vadera

  • Yoda's Theme – melodicky jemný motiv reflektující moudrost a duchovní hloubku postavy

  • Han and Leia's Theme – romantický prvek v jinak dramatickém prostředí

Zvukový design byl pod vedením Bena Burtta, který znovu využil a rozšířil originální zvuky, jako jsou světelné meče, zvuky droidů nebo hvězdných lodí.

Kulturní a kritický význam

Přijetí filmu bylo zpočátku smíšené (vzhledem k otevřenému konci a temné tónině), ale během let se film stal:

  • Kriticky ceněným – v mnoha žebříčcích je označován jako nejlepší díl celé ságy

  • Studijním materiálem v oblasti narativní struktury – jako příklad dobře strukturovaného „prostředního“ dílu trilogie

  • Prvkem popkultury – hlášky jako „I am your father“ či motivy jako AT-AT nebo Yoda se staly ikonickými

Film také redefinoval, jakým způsobem mohou být filmové pokračování vnímány – nejen jako komerční doplněk, ale jako umělecké rozvinutí původního díla.

Dopad na filmový průmysl

Impérium vrací úder nastavilo nový standard pro:

  • Sériové vyprávění – předznamenalo model „filmových univerz“ (např. Marvel Cinematic Universe)

  • Marketing a merchandising – figurky, modely a produkty navázané na film vydělaly stovky milionů dolarů

  • Samofinancování – Lucas financoval film z vlastních zdrojů, čímž získal plnou kontrolu nad produkcí

Závěr: Trvalý odkaz Impéria

Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder zůstává nejen technickým a vypravěčským vrcholem filmové ságy Star Wars, ale také mezníkem filmové historie jako takové. Jeho odkaz přetrvává v podobě filmových technologií, narativních struktur i celosvětové fanouškovské základny.

Film je často analyzován ve filmovědných studiích jako učebnicový příklad vyváženého poměru mezi komerčním úspěchem a uměleckou hodnotou, a jeho vliv lze vysledovat v desítkách dalších filmů a televizních seriálů, které následovaly v jeho stopách.