Geek blog

Podšívka z acetátu je textilie vyrobená z acetátového vlákna, které patří mezi regenerované celulózové materiály. Vyrábí se chemickou modifikací přírodního dřevitého vlákna (celulózy), přičemž výsledné acetátové hedvábí (triacetát) má vlastnosti blízké přírodnímu hedvábí, ale s vyšší tvarovou stálostí a nižší cenou. Acetátové podšívky jsou velmi žádané v oblasti dámské i pánské konfekce, kde se klade důraz na eleganci, komfort, hladkost a antistatické chování.
Více...



Broušená kůže je přírodní useň, u níž je povrchová nebo vnitřní strana jemně mechanicky upravena (zbroušena) tak, aby vznikl sametově matný, strukturovaný a na dotek měkký povrch. Broušení se provádí brusnými válci nebo kartáči a výsledkem je specifický vzhled podobný semiši, který ale může mít různé vlastnosti podle použité vrstvy a typu usně.
Více...



Látka prošev (také známá jako prošívaná látka) je vícevrstvý textilní kompozit, který vzniká spojením dvou textilních vrstev s výplňovým rounem pomocí pravidelného prošívání. Tento materiál plní nejen izolační funkci, ale zároveň zvyšuje pevnost, stabilitu a estetický vzhled finálního produktu. Používá se v oděvním, galanterním, interiérovém i technickém textilu.
Více...



Alcantara® je obchodní značka technického netkaného materiálu, vyrobeného z ultrajemných mikrovláken na bázi polyesteru a polyuretanu, který svým vzhledem a omakem připomíná broušenou kůži (semiš). Tento materiál byl vyvinut v 70. letech 20. století japonskou společností Toray a licencován italské firmě Alcantara S.p.A., která je výhradním výrobcem originální Alcantary. Ačkoli je označován jako „kůže“, Alcantara je plně syntetická, a tedy veganská a bez živočišných složek.
Více...



Kůže teletina je přírodní useň získaná z kůže mladého hovězího dobytka (telat) ve věku obvykle do 6–12 měsíců. Díky nízkému věku zvířete má tato kůže jemně vláknitou strukturu, velmi hladké a jemné zrno, vysokou hustotu a výrazně nižší obsah defektů (jizev, záhybů). Teletina je považována za prémiový typ hovězí usně, vhodný zejména pro produkty s vysokými nároky na estetiku, komfort a odolnost.
Více...



Pravá useň je přírodní materiál získávaný z kůže zvířat, která je stabilizována pomocí procesu činění, aby byla trvanlivá, odolná vůči rozkladu a vhodná pro průmyslové i řemeslné zpracování. Na rozdíl od syntetických alternativ si pravá useň zachovává přírodní vláknitou strukturu dermis, čímž získává specifické mechanické i estetické vlastnosti.
Více...



Netoxický polyuretan (dále jen PU) je modifikovaný typ polyuretanového polymeru, který je vyráběn a upravován tak, aby neobsahoval zdraví škodlivé látky, jako jsou těkavé organické látky (VOC), těžké kovy, formaldehyd, ftaláty nebo izokyanáty s toxickým potenciálem. Tento materiál je využíván v aplikacích, kde je klíčová biokompatibilita, hypoalergennost a ekologická nezávadnost, např. v potravinářství, zdravotnictví, dětském sortimentu, interiérovém designu nebo ekologickém textilu.
Více...



Syntetická eko kůže (často označovaná jako eko kůže, ekologická kůže, vegan leather nebo syntetická useň) je kompozitní materiál, který imituje vzhled a vlastnosti přírodní usně, ale je vyroben bez použití živočišných složek. Eko kůže vzniká nanesením polymerní vrstvy (obvykle polyuretanu – PU, méně často PVC) na textilní podklad. Tato vrstvená struktura umožňuje vysokou variabilitu ve vzhledu, barvě, textuře i mechanických vlastnostech, přičemž zároveň přináší nižší ekologickou stopu a etickou přijatelnost.
Více...



Zateplená podšívka je vícevrstvý textilní materiál, který v sobě kombinuje klasickou podšívkovinu s tepelně izolační vrstvou – obvykle v podobě výplňového rouna. Tento kompozitní materiál je navržen tak, aby zlepšil termoizolační vlastnosti oděvu, přičemž si zachovává estetické a konstrukční funkce běžné podšívky. Používá se v oděvním průmyslu zejména u zimních bund, kabátů, pracovních oděvů, dětského oblečení a outdoorového textilu.
Více...



Krajková bordura je specifický druh krajky, který se vyznačuje jednostranným nebo oboustranným dekorativním okrajem, často s výrazným vzorem a členěním. Bordura je určena k lemování, zvýraznění nebo ozdobení hran oděvů, textilií či dekorací. Na rozdíl od celoplošné krajky má bordura zpravidla jeden rovný okraj (pro přišití) a jeden ozdobný (vlnkovaný, zubatý, květinový apod.), případně je symetrická s dekorativními okraji na obou stranách.
Více...



Volánky (z francouzského volant = letící, vlající) jsou ozdobné pruhy látky, které jsou podélně nařasené nebo zřasené a následně našité na jinou textilii. Slouží jako estetický a často i konstrukční detail, který dodává oděvu objem, pohyb a romantický charakter. Volánky byly populární již v období baroka a rokoka, vracely se v různých formách během viktoriánské éry, 30. a 70. let 20. století a i dnes jsou běžným prvkem v dámské módě.
Více...



Useň teletina (někdy označovaná jako calf leather nebo veau) je vyčiněná kůže z telat, tedy mladého skotu ve věku do 6–12 měsíců. Oproti běžné hovězině se vyznačuje výrazně jemnějším zrnem, vyšší hustotou vláken, menší tloušťkou a homogenní strukturou. V kožedělném průmyslu je považována za jednu z nejluxusnějších usní, zejména v segmentu vysoce kvalitní obuvi, luxusní galanterie, koženého oblečení i knižní vazby.
Více...



Useň jehnětina (někdy označovaná také jako jehněčí kůže) je jedním z nejjemnějších a nejluxusnějších typů přírodní usně. Získává se z kůží mladých ovcí – jehňat – obvykle ve věku do 12 měsíců. Díky svému tenkému profilu, vysoké poddajnosti a hladkému zrnu patří mezi nejžádanější materiály pro špičkové kožené zboží, zejména oděvy, rukavice a luxusní doplňky.
Více...



Useň kozina je vyčiněná kůže z kozího původu, která patří mezi nejčastěji používané měkké usně v textilním a galanterním průmyslu. Díky své jemné, ale zároveň pevné struktuře, pružnosti a estetickému vzhledu je vhodná pro výrobu kvalitního obuvi, oděvů, rukavic, peněženek i luxusních knižních vazeb.
Více...



Prošev je technika spojená s vrstvením a prošíváním textilií s cílem vytvořit strukturovaný, zpevněný nebo zateplený materiál. Využívá se nejen z funkčních důvodů – např. pro izolaci a zpevnění – ale také jako dekorativní prvek v módě, čalounění nebo interiérovém designu. V odborném pojetí označuje "prošev" také konkrétní typ vícevrstvé textilie, která vzniká právě tímto způsobem.
Více...



Viskózový žoržet je lehká, vzdušná a jemně krepová tkanina, která kombinuje vlastnosti viskózy a tradičního žoržetu. Využívá se v oděvnictví, dekoracích i textilním designu, kde je žádoucí elegantní splývavost, přírodní omak a estetická kvalita povrchu. Vzhledem ke svému rostlinnému původu je považován za ekologičtější alternativu syntetických žoržetů z polyesteru.
Více...



Žakárový žoržet je sofistikovaná textilie, která v sobě kombinuje dvě pokročilé textilní techniky – krepovou strukturu žoržetu a tkaný vzor žakárové vazby. Tento typ látky patří mezi luxusní materiály, které se využívají především v oblasti haute couture, slavnostního odívání, ale také v interiérovém textilu. Vzhledem k technické náročnosti výroby a vysoké estetické hodnotě je žakárový žoržet ceněn mezi návrháři i textilními designéry.
Více...



Vyšívaný žoržet je elegantní a lehká textilie, která v sobě kombinuje jemnost klasického žoržetu s dekorativními prvky výšivky. Tato kombinace přináší nejen estetickou hodnotu, ale také nové možnosti využití v oblasti módního návrhářství, dekorací a společenského odívání. Vyšívaný žoržet se vyznačuje transparentním nebo poloprůhledným vzhledem, charakteristickou krepovou strukturou a často bohatě zdobeným povrchem.
Více...



Žoržet (francouzsky georgette) je jemná, lehká a mírně průhledná tkanina, která je charakteristická svým krepovým povrchem a matným vzhledem. Svůj název získala po francouzské návrhářce Georgette de la Plante, která ji na počátku 20. století začala využívat v módním průmyslu. Díky svým specifickým vlastnostem se žoržet stal oblíbeným materiálem nejen v oblasti oděvnictví, ale i interiérového designu.
Více...



Orfry (z latinského aurifrisium, což znamená „zlatem vyšívané“) jsou dekorativní pásy nebo pruhy, které se aplikují na liturgický textil, zejména na kazule, pluviály, štóly, dalmatiky, mitry a další paramenty. Jejich hlavní funkcí je zdůraznění vertikální nebo horizontální kompozice liturgického oděvu a zároveň nesou výtvarný, symbolický i ikonografický význam. Orfry jsou výrazem liturgické reprezentace a výtvarného řádu, často bývají zdobeny výšivkou, tkaninou, galonem, krajkou, aplikací či brokátem.
Více...



Polyesterová nit je syntetická šicí nebo textilní příze vyrobená z vlákna na bázi polyethylentereftalátu (PET), tedy z lineárního aromatického polyesteru. Jedná se o nejpoužívanější typ syntetické nitě v současném textilním průmyslu díky její vysoké pevnosti, odolnosti vůči chemickým i fyzikálním vlivům, barevné stálosti a cenové dostupnosti. Polyesterové nitě se využívají jak ve spotřebním oděvnictví, tak i v technických textiliích, automotive, kožedělné výrobě, a v textilním umění.
Více...



Eucharistické symboly v textilu tvoří významnou část ikonografického repertoáru liturgického textilu, který slouží k výzdobě a funkčnímu doplnění eucharistických obřadů. Tento typ výzdoby reflektuje tajemství Nejsvětější svátosti oltářní, tedy Kristovu reálnou přítomnost v proměněném chlebu a vínu, a jeho oběť při mši svaté. Symboly se objevují na paramentech (kazule, štóly, velum, manipulé), na oltářním textilu (antependium, korporál, palla, ubrusy) i na liturgických doplňcích (krytky na ciborium, výšivky na pyxidách).
Více...



Kristologové symboly v textilu představují specifický soubor ikonografických motivů, které se vztahují ke Kristu – buď přímo k Jeho osobě, nebo k Jeho životu, oběti, eucharistické přítomnosti a královské důstojnosti. Tyto symboly jsou po staletí integrální součástí liturgického textilu, zejména v podobě výšivek, krajek, tkaných brokátů, aplikací a paličkovaných vzorů. Textil zde neslouží pouze jako dekorativní médium, ale jako nositel teologického poselství, určený k adoraci, výzdobě oltářního prostoru nebo k přímému použití při svátostech.
Více...



Mariánský motiv v krajce představuje specifický typ výzdobného prvku, jehož ikonografie se vztahuje k Panně Marii a jejím titulům, symbolům či výjevům. Tento motiv se uplatňuje především v liturgickém textilu, zejména u krajek lemujících alby, rochety, pluviály, štóly, manipuly, velum a další sakrální textilie. Z hlediska textilního zpracování se mariánské motivy provádějí buď jako součást celoplošné krajky, nebo jako opakující se bordura s rytmicky uspořádaným sakrálním obsahem.
Více...



Jehlová krajka je druh ručně vyráběné krajky, který vzniká za pomoci jehly a niti bez použití podkladové osnovy. Tato technika se odlišuje od paličkované krajky tím, že nepoužívá paličky ani podvinky, ale vzniká přímo stehováním a smyčkováním na nosné podložce, často papírové nebo pergamenové, podle předem nakresleného vzoru. Patří k nejjemnějším, nejpracnějším a nejluxusnějším krajkám v dějinách evropského textilu.
Více...



Milánská krajka (merletto di Milano) je typ paličkované krajky s florálním charakterem, která vznikla a rozvíjela se v severní Itálii, především v okolí Milána, od konce 16. století a dosáhla svého vrcholu během 17. a 18. století. Vyznačuje se výraznými květinovými motivy, často oddělenými šňůrkovým obrysem a propojenými jemnými výplněmi. Její technika byla po staletí udržována v klášterních dílnách, měšťanských dílnách i v domácím krajkářství.
Více...



Flanderská krajka (také známá jako vlámská krajka) je typ jemné paličkované krajky, který vznikl v oblasti Flander – historického území zahrnujícího části dnešního Belgie, severní Francie a Nizozemska. Rozkvět této techniky nastal mezi 16. a 18. stoletím, kdy byla vlámská krajka vyvážena po celé Evropě a stala se znakem luxusu, prestiže a vyspělého řemesla. Vyznačuje se mimořádně jemnou síťovou strukturou, vysokou hustotou detailů a častou přítomností květinových a florálních ornamentů.
Více...



Torchon je typ paličkované krajky, který se vyznačuje jednoduchou geometrickou strukturou, pravoúhlou nebo diagonální sítí, a je ideální pro základní výuku paličkování, lidové krajkářství a aplikaci v oděvním, bytovém a liturgickém textilu. Název pochází z francouzštiny (torchon = utěrka), protože tato krajka byla původně využívána jako praktická a dekorativní bordura pro domácí textil, např. ručníky, ubrusy a závěsy.
Více...



Vkládání krajky (insertion lace) je specifický způsob aplikace, při němž je krajka vsazena mezi dvě textilní vrstvy nebo přímo do konstrukční linie oděvu či textilu, čímž tvoří součást nosné struktury a nikoliv pouze povrchovou dekoraci. Tento postup je hojně využíván v oděvní technice, bytovém textilu a zejména v liturgickém odívání, kde umožňuje propojení symboliky, estetiky a funkční struktury v jednom prvku.
Více...



Aplikace krajky označuje technologický a výtvarný proces, při němž je krajkový prvek (celistvá krajka, krajkový motiv nebo bordura) připevněn na jiný textilní podklad. Tento postup se využívá jak ve volné textilní tvorbě, tak i v oděvním, liturgickém a bytovém textilu, kde krajka působí jako zdobný, kontrastní nebo strukturální prvek.
Více...





Kategorie

Nejprodávanější produkty